Doc. Auksė Domeikienė. Kodėl yra svarbu sveikai maitintis?

Doc. Auksė Domeikienė

XIX amžiaus gale, įvykus pramonės revoliucijai, vakarų pasaulyje pagerėjus visuomenės higienos įpročiams bei įsibėgėjus medicinos mokslo pažangai, asmens sveikatos priežiūros sąvoka imta traktuoti kaip pacientui teikiamų paslaugų (konsultacijų, tyrimų, gydymo, gyvensenos) visuma.

Jungtinių Tautų Generalinė Asamblėja įvertinusi 2011-2014 metų pasaulio lėtinių neinfekcinių ligų paplitimo ir pasekmių pokyčius nustatė, kad svarbiausi sprendimai yra šių susirgimų prevencija bei efektyvi sveikatos priežiūra (PSO, 2015).

KODĖL MES TURIME PACIENTUS SKATINTI SVEIKAI MAITINTIS?

• Mokslinių tyrimų duomenimis sveika mityba sumažina širdies ir kraujagyslių ligų išsivystymo riziką, nes: laikantis sveikos mitybos principų, sumažėja arterinis kraujospūdis ir bendrojo cholesterolio kiekis kraujyje (Rees K, 2013);
• Dėl sveikos mitybos sumažėjęs cholesterolis, riziką susirgti širdies ir kraujagyslių ligomis mažina 4 proc., o riziką insultui – 3 proc. Jeigu sumažinami abu rizikos faktoriai: arterinis kraujospūdis ir cholesterolis, rizika susirgti širdies ligomis sumažėja 11 proc., o rizika susirgti insultu sumažėja net 19 proc. (Rees K, 2013);
• 2015 m. Lietuvoje kas 10-am 45 m. ir vyresniam gyventojui buvo diagnozuota nauja kraujotakos sistemos liga (142 796 asmenys). 23303 asmenys nuo šių ligų 2015 m. mirė.
• Higienos instituto duomenimis, pateiktais 2017 m. pradžioje, mirtingumas nuo kraujotakos sistemos ligų toliau auga.

SVEIKOS MITYBOS GAIRĖS

Sveikos mitybos gairės pateikiamos Pasaulio sveikatos organizacijos (PSO) koordinuojamoje – Lėtinių neinfekcinių ligų integruotos profilaktikos programoje CINDI (angl. countrywide integrated noncommunicable disease intervention) (PSO, 2000). Šiose gairėse pateikiami 12 žingsnių, kuriuos turėtume taikyti savo kasdieniame gyvenime siekdami geros ligos kontrolės bei prevencijos.

2014 – 2015 m. naujausiose gyvensenos rekomendacijose išlieka tie patys 12 sveikos gyvensenos žingsniai, kurie buvo  patvirtinti 2000 m. PSO nutarime. Šios rekomendacijos pateikiamos 2013 metų Amerikos širdies asociacijos (angl. American Heart Association) ir Amerikos kardiologų kolegijos (angl. American College of Cardiology) gairėse „AHA/ACC Guideline on Lifestyle Management to Reduce Cardiovascular Risk“, 2015 m. Amerikiečių mitybos rekomendacijose „2015–2020 Dietary Guidelines for Americans“ bei 2011 m. Lietuvos mokslininkų parengtose rekomendacijose „Sveikos gyvensenos rekomendacijos“.

 

 

Sveikos mitybos receptas

1. Valgykite daug vaisių ir daržovių (ne mažiau 400 gr. per dieną), geriausiai tinka vietiniai ir švieži.
2. Kelis kartus per dieną valgykite grūdinius produktus.
3. Valgykite maistingą ir įvairų maistą, dažniau augalinės kilmės nei gyvulinės.
4. Riebią mėsą ar jos produktus keiskite ankštinėmis daržovėmis, žuvimi, paukštiena ar liesa mėsa.
5. Naudokite pieną ir pieno produktus (kefyrą, jogurtą, varškę, varškės sūrį) liesesnius, kuriuose nėra pridėtinių cukrų ir druskos.
6. Rinkitės maisto produktus, turinčius mažai cukraus. Labai ribokite rafinuoto cukraus, saldumynų bei saldžiųjų gėrimų vartojimą.
7. Mažinkite suvartojamos druskos kiekį, rekomenduojamas kiekis 5 g per parą (vartokite joduotą druską).
8. Mažinkite riebalų vartojimą (ne daugiau 30 proc. dienos energijos poreikio): daug sočiųjų riebalų turinčius produktus keiskite daug nesočiųjų riebalų rūgščių turinčiais augaliniais aliejais.

9. Gamindami maistą laikykitės higienos taisyklių. Maistą troškinkite, virkite, gaminkite garuose. Stenkitės maisto nekepti ant riebalų.
10. Stenkitės išlaikyti normalų kūno svorį (kūno masės indeksas 18,5-25).
11. Nevartokite alkoholinių gėrimų, jei vartojate – vartokite saikingai (PSO, 2014):
1 SAV per dieną moterims;
2 SAV per dieną vyrams
Europoje vieną standartinį alkoholio vienetą (SAV) paprastai sudaro apie 10 gramų grynojo alkoholio.
12. Skatinkite žindyti kūdikį iki 12 mėn. amžiaus, papildoma maitinimą rekomenduojama pradėti nuo 6 mėn. (ne anksčiau negu 4 mėn. amžiaus.).

Šaltinis: Medekspresas 2017 Pavasaris

Palikite komentarą