Įspėjamųjų osteoporozės simptomų nebūna – pasitikrinkite jau dabar

Tai, kad senstame prisimename vis dažniau ir dažniau. Užtenka pasižiūrėti į veidrodį ir bėgantį laiką puikiai išduoda kiekviena raukšlelė. Bet ar prisimename, kad sensta ir mūsų kaulai?

„Natūrali“ liga

Nemažai vyresnio amžiaus žmonių kenčia nuo skausmingo kaulų retėjimo, medikų vadinamo osteoporoze („porėti kaulai“). Dauguma jų – moterys, dalinasi portalas alfa.lt.

Medikai tvirtina, kad tipiškų įspėjamųjų osteoporozės simptomų nebūna. Nugaros skausmai gali būti osteoporozės simptomas, bet tada dažniausiai jau būna lūžęs slankstelis. Taip pat ir ūgio pokyčiai. Jei sumažėjote 4 centimetrais, reikėtų išsiaiškinti priežastis, nes už to gali slypėti susmukę slanksteliai.

Kaulų retėjimas šiaip nėra laikomas liga, tai natūralaus proceso, prasidedančio dar jaunystėje, dalis. Mūsų skeletas gimdamas turi 25 gramus kalcio. 30-mečio žmogaus kauluose, jei jo maiste netrūksta kalcio, būna apie 1500 gramų kalcio – kaulai pasiekia
maksimalų tankį. Po to kasmet vidutiniškai prarandamas vienas kaulų masės procentas. Šis procesas yra iš anksto užprogramuotas genetiškai, tad normalus. Pavojingas jis tampa, kai kaulų substancijos nykimas gerokai paspartėja. Po klimakso moterys praranda iki keturių procentų kaulų masės per metus, nes nebelieka stabdančio estrogenų poveikio.

Taip atrodo osteoporozės pažeisti, išretėję kaulai (medimoon.com nuotr.)

Taip atrodo osteoporozės pažeisti, išretėję kaulai (medimoon.com nuotr.)

Kaip nustatyti osteoporozę?

Medikai osteoporozę nustato specialiu rentgeno tyrimu, vadinamuoju DXA (osteodensitometrijos) metodu. Šiuo metu tai patikimiausias būdas kaulų tankiui išmatuoti.

Tyrimas iškart atsako į keturis svarbiausius klausimus: 1. Kiek kaulų masės yra likę? 2. Per kitą kontrolinį tyrimą po metų: kaip greitai nyksta kaulų substancija? 3. Ar tyrimo duomenys rodo esant osteoporozę? Jei taip, tai kokio stiprumo? 4. Jei jau pradėtas gydymas, ar jis padeda?

Galima prevencija?

Labai svarbu laiku pasitikrinti kaulų tankį, kitaip jie taps vis labiau porėti, kol ims lūžinėti. Rizika susirgti osteoporoze priklauso nuo dviejų dalykų: maksimalaus kaulų tankio jaunystėje ir kaulų retėjimo masto nuo klimakterinio laikotarpio. Abu dalykus šiandien įmanoma nesunkiai pakoreguoti.

Kalcis gyvybiškai reikalingas ne tik kaulams. Tiesa, mūsų kaulai yra didžiausia kūno mineralinių medžiagų saugykla, nes juose susikaupia 99 procentai kalcio. Tačiau ši mineralinė medžiaga yra nepakeičiama tam tikroms širdies ir nervų funkcijoms, kurioms reikia, kad kraujyje būtų pastovus kalcio kiekis. Jeigu sumažėja, kalcis imamas iš kaulų. Žinoma, kūnas vėl sukaupia jo atsargų. Jei per ilgą laiką paimama daugiau kalcio, nei sukaupiama, kaulai pradeda lūžinėti.

 

Trys neatskiriamos gydymo dalys

* Mityba

Kalcis– svarbiausia mineralinė medžiaga osteoporozės gydymui ir prevencijai. Penktadalį visos kaulų masės sudaro kalcis. Jis suteikia kaulams tvirtumo. Suaugę turėtų kasdien gauti apie 1000 mg kalcio, moterys per menopauzę – apie 1500 mg. Geri kalcio tiekėjai yra pienas ir pieno produktai. Iš pastarųjų pirmauja sūris: kuo jis kietesnis, tuo daugiau jame kalcio. Pavyzdžiui, 100 g vidutinio kietumo fermentinio sūrio yra 1400 mg kalcio.

Kiti kalcio tiekėjai: daržovės (pupelės, brokoliai, špinatai), riešutai, migdolai, juoda duona, mineralinis vanduo ir kalciu praturtintos sultys. Laktozei alergiški arba pieno nemėgstantys žmonės turėtų vartoti specialius papildus, nes kalcio kiekis vaisiuose ir daržovėse yra gerokai mažesnis už esantį pieno produktuose.

Kalciui įsisavinti labai svarbus vitaminas D, kuris iš tikrųjų yra hormonas. Kad jo pasigamintų pakankamai, mums reikėtų kasdien 15 minučių degintis saulėje. Kadangi klimato sąlygos dažnai būna tam nepalankios, o su amžiumi vitamino D produkcija
organizme sumažėja per pusę, kalcio preparatus reikia vartoti kartu su vitaminu D. Šis vitaminas svarbus ne tik kaulams, jis naudingas raumenims ir imuninei sistemai.

Pagal naujausius mokslinius tyrimus vitaminas D gali apsaugoti nuo Alzheimerio ligos. Kitos svarbios medžiagos, padedančios įsisavinti kalcį yra vitaminai C, K ir A bei cinkas, magnis, folio rūgštis, fluoras ir fosforas.

* Judėjimas

Sportas stiprina ne tik raumenis, bet ir kaulus. Mokslinis atradimas, kad spaudimo ir traukimo poveikis skeletui skatina naujos kaulų substancijos gaminimąsi, pavadintas Wolfo dėsniu. Geriausi pratimai kaulams yra tokie, kurie nukreipti prieš traukos jėgą: lipimas laiptais, bėgiojimas, kopimas į kalnus, atsargios jėgos treniruotės arba
šokinėjimas nuo tramplino.

Reikėtų pasirinkti vieną sporto rūšį, kuri nesukelia jokių negalavimų ir suteikia malonumo. Kitaip greitai pradings noras ilgai ja užsiiminėti. Treniruokitės tiek dažnai, kiek galite, ir svarbiausia reguliariai. Ieškokite draugų, jie padės įveikti tingumą.

* Medikamentai

Vien kalcio ir vitamino D terapijos pažengusiai osteoporozei gydyti ne visada pakanka. Kai žmogų kankina skausmai, tai pirmiausia reikia gydyti juos, kad jis apskritai galėtų sportuoti. Kaulų nykimo gydymui dažniausiai naudojami biofosfonatai. Šios terapijos tikslas – jau nebe normalizuoti kaulų tankį, o užkirsti kelia kaulų lūžiams ir tolimesniam kaulų struktūros irimui. Nuo šių vaistų pagerėja ir kaulų tankis, bet svarbiausia kaulų struktūros kokybė. Mat kaulų lūžiai, pavyzdžiui, šlaunikaulio kaklelio lūžis, kelia grėsmę žmogaus gyvybei.

Gydant biofosfonatais pavyksta 70 procentų sumažinti stuburo slankstelių lūžių riziką. Ypač patogu, kad šiais laikais gydytojas gali suleisti pacientui vieną metinę biofosfonatų injekciją. Alternatyvus gydymas: injekcijos kas savaitę, mėnesį ar metų ketvirtį.

Palikite komentarą