Mėlynės – ne tik akims stiprinti (9 faktai apie sveikatos teikiančias uogas)

Kad mėlynės gerina regėjimą, žino beveik visi. Taip yra dėl jose esančių fenolių antocianų, kurie saugo akies lęšiuką, stabdo kataraktos vystymąsi, teigiamai veikia tinklainės kraujagysles, taip pagerina tinklainės ir regos nervo mitybą, padeda išvengti tinklainės kraujosruvų. Teigiamą mėlynių poveikį patvirtino ne vienas eksperimentas. Tarkim, nustatyta, kad vartodami mėlynių ekstraktą, net 75 proc. žmonių, kataraktos pažeistomis akimis, ėmė geriau matyti.
Tačiau mėlynės gali padėti ir daugelyje kitų jūsų sveikatos sričių. Pateikiame dar aštuonias priežastis, kodėl būtina vasarą skirti mėlynėms. 
1. Mėlynės ir vitaminai. 
Mėlynėse yra karotino ir vitamino C, kurie palaiko kraujagyslių elastingumą, B grupės vitaminų, dalyvaujančių nervinių ląstelių metabolizme. Vitamino A mėlynėse yra ypač daug. Jis sėkmingai neutralizuoja laisvuosius radikalus, apsaugo organizmo ląsteles nuo pažeidimo. Mėlynėse yra vandens, angliavandenių – gliukozės ir fruktozės, pektinų, organinių rūgščių, vitaminų, taninų ir antocianMinėtieji pigmentai antocianai veikia ir kraujagyslių sienelių paburkimą, slopina trombocitų agregaciją, pasižymi antiskleroziniu, antioksidaciniu poveikiu, saugančiu ląsteles ir membranas nuo žalingo laisvųjų radikalų veikimo. 
2. Mėlynės – mineralų šaltinis.
Mėlynėse gausu kalio, fosforo, kalcio, ypač daug geležies ir mangano. Jie aktyvina angliavandenių, baltymų ir riebalų apykaitą bei hormonų sintezę, reikalingi augimui, kraujo gamybai, audinių kvėpavimui. Kai trūksta mikroelementų, sutrinka biologiškai veiklių medžiagų – fermentų, hormonų ir vitaminų – susidarymas. Šiose uogose aptikta biologiškai veiklios medžiagos – niomirtilino, kuris mažina cukraus kiekį kraujyje ir gali būti vartojamas kaip papildoma priemonė cukriniam diabetui gydyti.
3. Mėlynės – atminčiai gerinti

Naujausių JAV Alzhaimerio ligos profilaktikos tyrimų duomenimis, mėlynės yra stiprus pagalbininkas, padedantis išsaugoti atmintį, lygsvarą ir judesių koordinaciją.Visame pasaulyje mėlynė naudojama venų nepakankamumo gydymui.

4. Mėlynės – raumenims

Mėlynės didina dopamino kiekį smegenyse, o šis labai svarbus koordinacijai, judėjimui. Padidėjus jo kiekiui, išsiskiria augimo hormonas, padedantis atsinaujinti kūno ląstelėms. Bostono universitete atlikti tyrimai parodė, kad gausiai vartojant mėlynes, sustiprėja raumenų jėga, gerėja atmintis, judesių koordinacija.

5. Kūno ir veidui odai

Dėl antiseptinių savybių sergant žvyneline, egzema, nudegus, iškilus spuogams, galima mėlynių kompresus dėti ant odos. Taip pat šviežių uogų sultimis arba lapų užpilu galima skalauti gerklę sergant jos uždegimu ar angina, peršalus.

6. Mėlynės – diabetikams

 Mėlynėse daug ląstelienos, bet mažai cukraus ir kalorijų. Taip pat, jos reguliuoja cukraus lygį kraujyje. Diabetikai gali valgyti tiek šviežias uogas, tiek gerti jų lapų nuovirą.

7.  Diarėjai slopinti

Mėlynės puikiai tinka vaikų ir suaugusiųjų diarėjai slopinti viduriavimas. Mėlynėse esantys taninai slopina uždegimus, krešina (koaguliuoja) gleivinės paviršiuje esančias baltymines medžiagas. Žarnyno paviršiuje susidariusi plėvelė apsaugo ląsteles nuo nuolatinio dirginimo, o kartu mažina žarnyno peristaltiką, uždegimus, skausmus, gerina virškinimą. Teigiamai veikia žarnyno mikroflorą. Uogų pektinai absorbuoja žarnyne esančias toksines medžiagas, mažina rūgimo ir puvimo procesus, drauge su organinėmis rūgštimis gerina žarnyno floros sudėtį ir veiklą.

8. Mėlynes – į šaldiklį

Daugiausiai biologiškai aktyvių medžiagų išsilaiko šaldytose mėlynėse. Mėlynes galima šaldyti nedideliuose maišeliuose, pvz., tuose, kurie tinka krūties pienui rinkti ir šaldyti. Į maišelį, tinkantį maisto produktams laikyti, įdėkite 2-4 valgomuosius šaukštus šviežių mėlynių ir padėkite į šaldiklį, kurio temperatūros režimas minus 18-20 laipsnių C. Atšildytas uogas reikia iš karto suvalgyti. Uogas atšildykite kambario temperatūroje, o ne mikrobangų krosnelėje.

Palikite komentarą